Thursday, March 26, 2009

افزايش نورطبيعي در فضا

پرسش هاي دكوراسيوني
افزايش نورطبيعي در فضا
001930.jpg

•براي افزايش نور طبيعي در فضا چه راهكارهايي وجود دارد؟
ميزان بهره مندي يك فضا از نور طبيعي، از جمله مهم ترين مواردي است كه در انتخاب مكان بايد مورد توجه قرار گيرد. اگر چه اين روزها با وجود تنوع در توليد لوازم نورزاي مصنوعي، نور كافي براي انجام امور مختلف فراهم شده ولي كيفيت نور طبيعي با نور مصنوعي بسيار متفاوت است. علاوه بر آن، با كاستن مصرف نور مصنوعي در هنگامي كه بتوان از نور طبيعي استفاده كرد، گامي مهم در جهت صرفه جويي انرژي نيز برداشته مي شود. تنها مشكل در اينجا به همان ميزان بهره مندي است كه رابطه مستقيمي با شرايط پنجره ها شامل ابعاد و تعداد آنها و موقعيت جغرافيايي شان در ساختمان دارد. پنجره هاي رو به جنوب گذرگاه خوبي براي ورود نور خورشيد به داخل فضا، (آن هم در فصول سرد سال كه معمولاً هوا ابري بوده و نياز به تابش خورشيد بسيار است) محسوب مي شوند. پنجره هاي غرب و شرق نيز اين نقش را به هنگام غروب و طلوع خورشيد براي مدت زماني، نه چندان طولاني ايفا مي كنند. پنجره هاي رو به شمال نيز معمولاً معبري براي تابش نور مستقيم خورشيد به داخل نيستند.
به طور كلي، اگر چه اغلب آنها براي زماني هر چند كوتاه در روز، محل ورود تشعشعات نور خورشيد هستند ولي ساختماني با پنجره هاي رو به جنوب، به لحاظ بهره مندي كمي و كيفي از نور طبيعي، بهترين شرايط را دارد. حال با توجه به ايده آل ها و موارد ياد شده، اگر فضايي به جهت موقعيت پنجره ها در ساختمان از نور طبيعي كافي و مطلوبي برخوردار نباشد، چه مواردي را براي افزايش اين ميزان بهره مندي در حد ممكن مي توان رعايت كرد؟
از آنجا كه رنگ هاي روشن منعكس كننده نور و رنگ هاي تيره جذب كننده آن هستند، نخستين كاري كه بايد صورت گيرد عبارتست از:
۱ - رنگ آميزي پوشش ديوارها، كف و حتي سقف به رنگ هاي روشن. صرفه نظر از رنگ آميزي سطوح ياد شده، در انتخاب لوازم دكوراسيوني چوبي، فلزي و پارچه اي نيز توجه به اين مسئله ضروري است. انتخاب لوازم ياد شده به رنگ هاي روشن و طرح هاي خلوت، ما را براي رسيدن به هدف مورد نظرمان ياري مي دهد.
۲ - علاوه بر برگزيدن رنگ هاي روشن در محيط، بافت نيز از اهميت خاصي برخوردار است. بافت هاي خشن و شلوغ نيز تا حدودي همان نقش رنگ هاي تيره را ايفا مي كنند. در حالي كه پوشش هايي با بافت هاي صاف و صيقلي نتيجه اي معكوس دارند.
اين مسئله در مورد كفپوش ها و ديوارهاي فضاهايي مانند آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي به وضوح ديده مي شود. كفپوش هاي سنگ و سراميك به مراتب بيشتر از پوشش هاي چوب (پاركت) حتي با رنگ روشن نور را منعكس مي كنند.
۳ - با توجه به سيستم آپارتمان نشيني و اشراف ساكنين آپارتمان ها به داخل فضاهاي يكديگر از طريق پنجره ها، استفاده از شيشه هاي مشبك در برخي از فضاها ضروري است. حال آنكه اين شيشه ها درصدي از نور را هدر داده و مانع وارد شدن آن به داخل فضا مي شوند. لذا براي حل اين مشكل همزمان با حفظ استقلال فردي و خانوادگي در محيط خانه، دو راهكار وجود دارد: الف) تبديل شيشه هاي مشبك به ساده و استفاده از پرده هاي نازك براي روز و پرده هاي ضخيم در هنگام شب ب) تبديل شيشه هاي مشبك، به شيشه هاي معروف به رفلكس (reflex) (جيوه دار). اين قبيل شيشه ها به هنگام روز نور را به داخل عبور داده با اين مزيت كه حتي بدون وجود پرده فضاي داخل به هيچ وجه نمايان نيست. تنها در هنگام شب با روشن شدن چراغ در خانه، به پرده اي ضخيم نياز است.
۴ - اگر براي پنجره ها تنها از پرده اي ضخيم در زمان روز و شب، استفاده مي شود، آويختن پرده اي نازك از جنس تور و يا حرير در زير آن پرده ضخيم، ضروري است. به اين صورت در هنگام روز بدون نگراني از نمايان بودن فضاي داخل مي توان پرده ضخيم را كشيده و از نور طبيعي حداكثر استفاده را برد.
۵ - نقش آينه را در افزايش نور محيط نبايد ناديده گرفت. نصب تعدادي آينه بر ديوارهاي فضا و يا حتي پوشش يك ديوار آن هم در كنار پنجره و يا مقابل آن، سبب افزايش نور تابيده شده در محيط مي شود.
شریعتی
ستارخان
صرفه نظر از افزايش نور توسط آينه، از آن به عنوان هادي و انتقال دهنده نور نيز مي توان استفاده كرد. به اين معنا كه ممكن است فضايي به لحاظ موقعيتي به صورتي باشد كه به خودي خود داراي پنجره اي نبوده ولي فضاي مجاور كه به گونه اي با آن مرتبط است، از اين مزيت بهره مند باشد. در چنين شرايطي، گاهي مي توان با نصب آينه با توجه به موقعيت پنجره و شرايط مكان ها، مقداري از نور فضاي مجاور را به اين محيط انتقال داد. با اين روش برخي از راهروهاي باريك، انباري هاي كوچك و يا حتي راه پله ها را نيز مي توان با نور طبيعي نورپردازي كرد. در مورد راه پله ها به خصوص در ساختمان هايي كه هيچ يك از ديوارهاي پلكان داراي پنجره نيستند، مي توان با نصب آينه اي بزرگ در ديوار پاگرد مقابل پنجره پشت بام در طبقه پاييني و همچنين تكرار اين كار در ديوار طبقه پايين تر مقداري از فضاي پلكان ها را با نور طبيعي روشن كرد.
۶ - در برخي از ساختمان هاي بلندي كه در قسمت مركزي آنها پاسيويي (نورگيري) در نظر گرفته شده است، سقف هاي شيشه اي محدب شكلي در قسمت بالاي اين نورگير و در محل پشت بام نصب مي كنند. خاصيت محدب بودن اين سقف ها سبب مي شود نور طبيعي به خوبي چندين طبقه را طي كرده و در فضاي پاسيوي طبقات پاييني نيز حضور يابد


موتور جستجوی املاک ایران - تماس با ما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - ثبت ملك به صورت مستقيم
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - راهنما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران -درباره ما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - عضویت آژانس های مسکن در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - نمایندگی در شهرستانها
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - عضویت ویژه برای وبسایت های ارائه کننده خدمات مسکن
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سرویس اتوماتیک ثبت املاک در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سفارش طراحی وبسایت
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - لینک به سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - کد لازم برای قرار دادن موتور جستجو در سایت
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - تبلیغات در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سویگل در مطبوعات
موتور جستجوی مسکن و املاک ایران - اخبار و رویدادها

مشاورین املاک بزرگ دهکده
مشاورین املاک بزرگ دهکده - تماس با ما
مشاورین املاک بزرگ دهکده - راهنما
مشاورین املاک بزرگ دهکده - گالری عکس
مشاورین املاک بزرگ دهکده - اخبار
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - تبلیغات در سایت ما
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - لینک به ما
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - درباره ما

تبریز - توانیر

No comments:

Post a Comment